Terapia i animacja w pracy z seniorami
Terapia oraz animacja różnice.
Warto na początku przypomnieć osobie na czym polegają różnice między terapią a animacją.
Zasadniczą różnicą jest cel jednego i drugiego zajęcia. Cel terapii powinien być sprecyzowany, konkretny, ustalony odgórnie. Terapeuta powinien wiedzieć dlaczego wykonuje to a nie inne zadanie z seniorem i w jakim kierunku zmierza dana aktywność. Kiedy jednak mówimy o animacji jej głównym celem jest dostarczenie zabawy, rozrywki czy też ciekawe wypełnienie czasu. Cel nie jest już uważany za wartość samą w sobie. Celem animacji jest po prostu dobra zabawa i dobrze spędzony czas w swoim gronie. To główna różnica między terapią a animacją. Jeśli chcesz poznać ich więcej zapraszam do filmu jaki znajdziesz na moim kanale YouTube Małgorzata Kospin. Pamiętaj jednak że każda terapia może być animacją ale nie każda animacja może być terapią. To jest główna i najważniejsza różnica w tych dwóch obszarach.
Jak zachęcić seniorów do terapii czy animacji?
Podstawowa zasada brzmi: im więcej zrobisz wokół siebie wesołego hałasu, tym więcej osób będzie zainteresowanych udziałem w zajęciach. Musisz być widoczny i rozpoznawalny. Co ważne musisz być radosny. Im więcej entuzjazmu i motywacji jest w tobie tym pewniejszy możesz być że seniorzy będą chcieli skorzystać z oferty zajęć prowadzonych przez twoją osobę.
Kolejną zasadą jest to byś nigdy nie czekał na drugą osobę – ale wyszedł do niej sam! Zagaduj, miej kontakt wzrokowy, podchodź, jeśli widzisz, że ktoś siedzi samotnie. Dzięki temu że ty będziesz otwarty, odważny i chętny do działania potencjalni uczestnicy zechcą zaangażować się bardziej lub pójdą na twoje zajęcia.
Informuj, co jest przewidziane na dzisiejszych zajęciach. Seniorzy często nie czytają informacji zamieszczonych na tablicach, więc to ty powinieneś przypomnieć raz jeszcze, co znajduje się w grafiku. To ty zachęcając powinieneś wyjaśnić co jest tematem dzisiejszych zajęć i co będzie się na nich działo. Nie każdy może chcieć uczestniczyć np. w zajęciach manualnych. Kiedy senior zostanie poinformowany o tematyce może mieć wybór i może nie przeżywać rozczarowania będąc na zajęciach.
Zajęcia zawsze powinny odbywać się w tym samym miejscu, o tej samej godzinie. Powinny rozpoczynać się i kończyć tą samą muzyką. Chodzi o to, byś stał się rozpoznawalny i by twoje animacje kojarzyły się z miejscem, czasem i muzyką. Dodatkowo możesz być ubrany na tyle charakterystycznie by każdy wiedział iż to właśnie ty prowadzisz zajęcia. Powtarzalność jest bardzo ważna w pracy z seniorami. Daje ona poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności, której seniorzy oczekują.
Jak prowadzić zajęcia animacyjne z seniorami?
Odpowiadając na to pytanie podam ci kilka niezbędnych wskazówek i podpowiem jak ciekawie prowadzić zajęcia dla osób starszych.
Do zajęć zawsze musisz być bardzo dobrze przygotowany. Pamiętaj, seniorzy dzięki swojemu doświadczeniu od razu zauważą niepewność, każdy brak przygotowania czy złe przygotowanie. Seniorzy nie lubią, kiedy coś jest mierne. Mają wtedy poczucie, że się z nich wyśmiewamy lub nie traktujemy ich poważnie.
W przeciwieństwie do zajęć dla dzieci, u osób starszych mogą się pojawić podobne aktywności. Jednak należy prowadzić je w taki sposób, by nowe informacje łączyły się z tymi, które senior już posiada. Będzie to poprawiać pamięć i koncentrację. Odniesienie do tego, co już zrobiliśmy, pozwoli seniorom zobaczyć ciągłość i celowość naszych zajęć.
Zawsze przed zadaniami powinniśmy wyjaśnić, co będzie się działo na zajęciach i jaki jest ich cel. Niezależnie od tego, czy będą to zajęcia bardzo łatwe, czy trudne, bez znajomości celu seniorzy niechętnie będą brali w nich udział. To my jako animatorzy musimy wiedzieć, że np. rozwiązywanie wykreślanek pobudza koncentrację, spostrzegawczość, koordynację wzrokowo-ruchową. Dzięki opowiadaniu o zaletach danych zajęć seniorzy będą mieć poczucie pracy nad własnym organizmem, pamięcią, aktywnością.
Dobre przygotowanie do zajęć i chęć bycia i dania siebie jest ważne, jest potrzebne, jest niezbędne jeśli chcesz pracować z seniorami czy to jako animator czy to jako terapeuta.
Fragmenty książki „Terapia i animacja w pracy z seniorami” autor: Małgorzata Kospin
Autor artykułu Małgorzata Kospin