SMART praca co to takiego?
Metodę SMART z całą pewnością znamy. Słyszeliśmy pewnie nie raz o wyznaczaniu celu za pomocą tej właśnie metody. Ale czy słyszeliśmy o mądrej, inteligentnej i rozsądnej pracy? Czy da się tak pracować? A jeśli tak to co należy zrobić by nasza praca była SMART? Zakładając że od jutra chcesz by twoja praca była inna, byś umiał szybko i efektywnie pracować i być miał więcej czasu dla siebie musisz zastosować się do kilku porad, które przedstawię ci w tym artykule. Metody te to sprawdzone sposoby na inteligentną pracę. Zatem jeśli chcesz coś zmienić zmień to już dziś i wprowadź choć jeden z podanych przeze mnie kroków jaki należy uczynić by być człowiekiem zadowolonym ze swojej pracy.
Na czym polega SMART praca?
Zadając sobie pytanie: Na czym polega SMART praca musimy zobaczyć jaki jest jej potencjał. Smart praca to możliwość bycia zmotywowanym, pewnym siebie i ciekawym jutra. Smart praca podaje poczucie kontroli i odpowiedzialności za podejmowane decyzje dnia codziennego. Smart praca to także cały arsenał inteligentnych rozwiązań i szybkich podpowiedzi w sytuacjach kiedy nie mamy czasu na zastanawianie.
Smart praca polega zatem na wypracowaniu pewnych umiejętności oraz zgromadzeniu pewnych systemów do tego by były one nam pomocne w codziennej pracy.
Umiejętności jak wiemy musimy się nauczyć czasem musimy sprawić by stały się one dla nas nawykami jakie poprowadzą nas w mądrej pracy na co dzień, innymi razy będą to umiejętności jakie będą nam potrzebne tylko może kilkukrotnie. Każda jednak umiejętność jest zadaniem a zadanie wiąże się z pracą. Praca nad sobą wcale nie jest łatwymi i miłym zadaniem ale podjęta z uczciwością i systematycznością może i powinna przynieść duże owoce. Warto zatem pomyśleć przy okazji czytania tego artykułu o tych elementach naszego życia nad którymi chcielibyśmy się pochylić i które chcemy zmienić.
5 elementów SMART naszej pracy?
Koncentracja od której wszystko się zaczyna to swego rodzaju umiejętność skupienia się na pracy. Statystyki z Wielkiej Brytanii są zatrważające, pokazują one że jedynie 2godziny i 53minuty poświęcamy na realną pracę w ośmiogodzinnym systemie pracy. Te dane są przerażające pokazują one bardzo wyraźnie jak niewiele czasu poświęcamy na realną pracę a jak dużo jest w naszej codzienności rozpraszaczy. Aż pięć godzin statystycznie Brytyjczycy spędzają na przeszukiwaniu Internetu, rozmowach, telefonach, picu kawy. Dlatego właśnie koncentracja na pracy jest taka znikoma. Uwagę przykuwają inne rzeczy, czynności i to czym powinniśmy się rzeczywiście zajmować schodzi na dalsze tory. Co cię rozprasza? Czym żyjesz w pracy? Czy ty zastanawiałeś się ile czasu poświęcasz w swojej codzienności na realną pracę? Zastanów się co by się stało gdybyś zamiast 3 godziny poświęcał 6 godzin na pracę, co by się wtedy stało?
W tym pierwszym elemencie SMART pracy zachęcam cię do zrobienia eksperymentu, w którym to policzysz ile czasu skoncentrowany i skupiony jesteś na pracy. To doświadczenie może realnie wpłynąć na twoją codzienność.
Woda to źródło życia. Dlaczego? Dlatego że 80% naszego mózgu składa się z wody, natomiast 60% masy ciała to woda. Pamiętając o tym zadajmy sobie pytanie jak często nawadniam swój organizm? Czy zwracam uwagę na to ile piję wody? Patrząc na dane okazuje się że większa część naszego społeczeństwa zapomina o picu wody. Kiedy jednak się to dzieje możemy być pewni iż nasz organizm i mózg nie będzie pracował właściwie. Woda może nam dodawać sił, może pomóc nam w koncentracji i w końcu może dać nam witalność której często potrzebujemy. Woda świetnie sprawdza się w sytuacjach stresujących czy kryzysowych. Mówi się że żeby się uspokoić kiedy jesteśmy roztrzęsieni należy napić się wody. Zatem nie patrząc na radość czy smutek pamiętajmy by pić wodę w każdym czasie.
Energia to jeden z elementów który sprawia że mamy chęci do pracy. Energia do działania może przejawiać się w naszej motywacji w naszej chęci do podejmowania nowych działań czy nawet w wytrwaniu w podjętych wcześniej decyzjach. Jeśli szukasz energii w swojej pracy warto jest zastosować kilka metod by tą energię odnaleźć.
- Poznaj swój chronotym. Pozwoli ci on na zobaczenie kiedy funkcjonujesz najlepiej. Kiedy masz najwięcej sił i energii właśnie. Dzięki temu że będziesz wiedział kiedy umiesz więcej pracować a kiedy potrzebujesz przerwy będziesz potrafił dopasować intensywność swoich działań do tego jak się w danym momencie czujemy. Jeśli wiem że od rana pracuję ze zdwojoną siłą i wiem że jestem w stanie zrobić najcięższe zadania do godziny 12.00 robię to. Jeśli natomiast mam świadomość że praca zaczyna się po 14.00 że to właśnie wtedy jestem w stanie dać z siebie to co najlepsze to może warto przemodelować moje zajęcia bym w tych popołudniowych godzinach wykonał najtrudniejsze zadania.
- Taktyka słonia. Polega ona na tym by zawsze wtedy kiedy przychodzi nam do wykonania duże zadanie warto podzielić jest je na mniejsze. Słonia nie zjemy od razu w całości ale musimy podzielić go mniejsze części na kawałki które będziemy w stanie systematycznie skonsumować. Dokładnie tak samo jest z dużymi zadaniami. By osiągnąć wyznaczony zadanie musimy podzielić je na mniejsze kroki które doprowadzą nas do wykonania zadania. Wielkiego turnieju lub spotkania ze znanymi osobami musimy się przygotować przez dłuższy czas, nie zrobimy tego w przeciągu godziny.
- Ustal priorytety. By mieć energię do każdego kolejnego dnia warto jest zadać sobie pytanie czy kiedy wstaję to wiem co mam robić? Żeby pozbyć się tego uczucia należy dzień wcześniej zapisać na kartce co mam zrobić dnia następnego. Z tej listy po przebudzeniu można wyznaczyć swoje priorytety. W ten oto sposób będziemy widzieć na co nasza energia ma być przeznaczona.
Siła kojarzy nam się siłą mięśni. Nie zawsze jednak o mięśnie chodzi. Siła to także umiejętność radzenia sobie w sytuacjach nie sprzyjających. Skąd czerpać swoją siłę? Sen to pierwszy element dodający sił. Kiedy jesteśmy zmęczeni idziemy spać by odzyskać siły. Kiedy mamy duże zadanie do wykonania warto jest też się dobrze wyspać by nie ulec zmęczeniu. Kolejny element dodający nam siłę to przerwy w pracy. Warto zastanowić się jak spędzamy swoje przerwy. Czy są to przerwy które dodają nam sił czy też osłabiają nasz wewnętrzny zapał do dalszej pracy.
Śmiech to element naszego życia który warty jest zwrócenia trochę więcej uwagi. Nie doceniamy śmiechu bo wydaje się on tak normalny że uważamy go za pewną stałą. Jak się okazuje im starsi tym śmiejemy się coraz mniej. Dane te pokazują jak dużo uwagi powinniśmy poświęcić na czynność jaką nazywamy śmiechem. Śmiech to nie tylko element mądrej pracy ale to także element naszego zdrowia. Zatem jeśli chcesz być zdrowy i mądrze podchodzić do swojej pracy śmiej się jak najczęściej.
Praca SMART dla każdego
Wiedząc na czym polega praca SMART przyjrzyjmy się nad czym możemy popracować by być jeszcze mądrzejsi w swojej pracy. Praca powinna każdemu z nas dawać satysfakcję zadowolenie i spełnienie. Nie będziemy w stanie tego osiągnąć gdy nasza praca nie będzie należała do mądrych.
Kiedy dziś będziesz planował swoje zajęcia zastanów się czy nie chcesz zmienić czegoś w swojej dotychczasowej pracy. Podejmij decyzję dziś jeśli chcesz by twoja praca była mądra i efektowna. Podejmij choć jeden krok by dojść do swojego celu czyli pracy mądrej, czyli pracy SMART.
Każdy z nas może podjąć decyzję że chce pracować mądrzej, że chce pracować tak by praca go nie pochłaniała ale by była jednym z elementów jego życia. Jeśli należysz do tych osób które szukają balansu w życiu, jeśli chcesz by praca stała się częścią twojego życia a nie całym twoim życiem, może dobrze byłoby pomyśleć co możesz zrobić by to uczynić. Którego elementu w twojej codzienności ci brakuje byś mógł powiedzieć że teraz pracujesz naprawdę mądrze. Odpowiadając sobie na te i inne pytania możemy sprawić że nasza codzienność będzie lepsza i bardziej barwna.