Pięć korzyści wynikających ze szkoleń pracowników pomocy społecznej
Pięć korzyści dla których warto brać udział w szkoleniach OPS, DPS, WTZ, Senior Wigor, Senior Plus.
Jak zachęcić ośrodki pomocy społecznej do tego by szkoliły swoje pielęgniarki, terapeutów, opiekunów i innych pracowników? Na to pytanie odpowiemy w artykule. Jak wynika z badań każda złotówka wydana na doszkolenie pracownika przynosi 170% zysku dla naszej instytucji. To niesamowite jak wielką moc mają szkolenia w ośrodkach pomocy społecznej. Tą świetną wiadomość przyćmiewa to że mniej niż pięćdziesiąt procent placówek inwestuje w rozwój swoich pracowników. Dlaczego? Dlatego ze nie wierzymy w skuteczność szkoleń. Szkolenia dla pomocy społecznej wydają nam się niejednokrotnie przykrym obowiązkiem niż formą podniesienia atrakcyjności placówki, formą motywacji pracowników czy formą nagrody.
Jakie korzyści są ze szkoleń?
W wielu jeszcze placówkach pomocy społecznej istnieje przeświadczenie, że szkolenia i inne formy dokształcania pracowników pomocy społecznej są nieopłacalne. Słyszymy często o dużej rotacji, małym zaangażowaniu, niskiej motywacji pielęgniarek, opiekunek, terapeutów. A może jest właśnie odwrotnie może przez to dzieją się takie rzeczy że my jako kierownicy dyrektorzy nie stwarzamy przestrzeni do samorozwoju naszych pracowników pomocy społecznej. Warto tu choćby wspomnieć o motywacji pozamaterialnej, której jednym z głównych obszarów jest właśnie rozwój osobisty naszych pracowników. Poczucie że są docenieni nie zawsze musi przejawiać się w formie pieniędzy. Dużo bardziej efektywne są działania pozamaterialne takie jak chociażby szkolenie kadry pomocy społecznej.
Zauważyły to wielkie korporacje i to one nadają tempo i kształt obecnym szkoleniom to jak szkolenia powinny wyglądać a jak wyglądają nieustannie powinno podlegać weryfikacji kadry kierowniczej.
Wracając do szkoleń, nie szkolimy pracowników pomocy społecznej bo wychodzimy z założenia że zainwestowane pieniądze odejdą razem z pracownikiem. Jednak jest to błędne myślenie gdyż pracownicy częściej odchodzą właśnie z tego powodu ze szkoleń nie mają niż dlatego że szkoleń mają za dużo. Kierownicy, dyrektorzy muszą mieć świadomość, że to właśnie dzięki efektywnej pracy ich pań pokojowych, opiekunek, terapeutów, pielęgniarek, pracowników socjalnych instytucje pomocy społecznej funkcjonują niejednokrotnie nienagannie. Instytucje pomocy społecznej jak mówi sama nazwa nakierowane są na ludzi ale nie tylko tych ludzi którym pomagamy i niesiemy wsparcie tak zwanych klientów pomocy społecznej. To także ludzie którzy współtworzą z nami placówki wsparcie, placówki pomocy, Domy seniora, Domy Dziennego Pobytu i wiele innych.
Musimy zacząć sobie uświadamiać to ze rozwój pracownika to rozwój placówki to kroczenie do przodu to bycie lepszym na rynku pomocy, to poszukiwanie nowych rozwiązań i wprowadzanie innowacji w pomocy społecznej.
Zaniechanie szkoleń, kursów, rozwoju pracowników OPS powoduje zatrzymanie się w miejscu. A jak mówi przysłowie kto się nie rozwija ten się cofa. I tak jest z nami kto nie podąża za rynkiem opiekuńczym, pomocowym ten się cofa ten traci wielki kapitał jakim są pracownicy. Pracownicy którzy nie rzadko nie są doceniani, nie są zauważani, nie są odpowiednio przeszkoleni.
A przecież na rynku szkoleń OPS, MOPS, PCPR, GOPS, DPS, DDS, Senior wigor, Senior Plus jest coraz więcej możliwości. Firmy szkoleniowe stoją otworem by odpowiadać na nasze indywidualne potrzeby. Możliwości szkoleniowych jest niezliczenie wiele: konferencje, seminaria, sympozja, zjazdy, warsztaty, szkolenia grupowe, szkolenia wewnętrzne, szkolenia zewnętrzne i wiele innych takich jak portale na You Tube pokazuje, że możliwości w świecie szkoleń pomocy społecznej jest niezliczenie wiele.
Ważne jednak by z gąszczu ofert wybierać mądrze by postawić na profesjonalizm, atrakcyjność, nowości, rzetelność i praktyczny wymiar szkolenia. Szkolenia dla terapeutów opiekunów czy innych pracowników pomocy powinny być dobrane do potrzeb pracowników. Niejednokrotnie okazuje się, że szkolenie o tematyce Nowe formy terapii w trakcie szkolenia przekształca się i ewaluuje do Praca zespołu opiekuńczo terapeutycznego. To właśnie na szkoleniu wychodzą pewne niuanse które nie sposób zobaczyć i odkryć w pracy codziennej.
Dlaczego ważne są szkolenia?
Dlatego tak ważne jest by szkolenia się w naszych placówkach pomocy odbywały. Dobre, rzetelne, profesjonalnie przeprowadzone szkolenie może przynieść pracownikom pomocy społecznej i samym placówką pomocowym wymierne korzyści i właśnie do tych korzyści przechodzimy.
- Wyższe kwalifikacje – inwestycja w pracowników szczególnie tych którzy chcą się szkolić to rzecz najcenniejsza. Taki terapeuta czy opiekun czy pielęgniarka odda nam swoim zaangażowaniem, dobrocią i podejściem do pracy to co w niego zainwestujemy. Pracownik szkolony czuje się doceniony, ma wyższe kwalifikacje, buduje swój profesjonalizm i jest w stanie szkolić nowo przybyłych pracowników pomocy społecznej. Dokształcanie pracowników organizacji pomocowych podnosi profesjonalizm, jakość wykonywanych usług oraz efektywność pracy. Sama instytucja zyskuje na znaczeniu i lepszym wizerunku społecznym.
- Zwiększa zaangażowanie i lojalność pracowników – szkolenia kadry pomocowej wpływa bardzo wymiernie na zaangażowanie pracowników w pracę, życie instytucji oraz lojalność pracowników do placówki. Pracownik, w którego inwestujemy znacznie bardziej utożsamia się z Domem Pomocy, Warsztatem Terapii Zajęciowej, Domem Dziennego Pobytu, Domem Seniora itp. Czuje się zauważony i dlatego czuje ze należy do placówki że jest jej częścią, że ma realny wpływ na to co się dzieje w placówce. Po drugie szkolenia pomocy społecznej mogą mieć wpływ na zmniejszenie się fluktuacji pracowników, czyli zapobiega odejściom z placówki, zwolnieniom pracowników. Co nie jest takie rzadkie w pomocy społecznej. To natomiast ma wymierne korzyści finansowe gdyż obniża koszty rekrutacji i wdrożenia nowego pracownika do pracy.
- Zadowolenie pracowników jednostek pomocy społecznej – jak już było wspomniane podnoszenie kwalifikacji pracowników pomocy społecznej daje pracownikom tych jednostek wyraźny przekaz. Pracownik wie że placówka dba o niego, widzi jego potrzeby i odpowiada na nie, nie bojąc się inwestować. Dzięki szkoleniom pomocy społecznej, pracownik ma możliwość zaspokojenia swoich ambicji, potrzeb samorealizacji oraz ma możliwość budowania ścieżki swojej kariery zawodowej. Możliwość uczestnictwa w szkoleniach stanowi zatem istotny czynnik motywujący pracowników do zostania w danej placówce pomocowej.
- Lepsza atmosfera, mniej konfliktów – to czego najbardziej się boimy a co możemy za jednym zamachem rozwiązać na szkoleniach to brak odpowiedniej komunikacji. Szkolenia z zakresu komunikacji, radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, eliminacja stresu, praca w zespole itp. To szansa do lepszego poznania siebie i swoich kolegów. Szkolenia to także szansa na wymianę poglądów, spostrzeżeń, doświadczeń i rozwiązań. Nie rzadko okazuje się że sytuacje jakie przeżywa młody pracownik ten już bardziej doświadczony zdążył w swoim życiu przeżyć i rozwiązać. Taka wiedza i wymiana bardzo buduje zespół pracowników, powoduje ich lepsze zrozumienie a co za tym idzie życzliwość, zrozumienie i dobrą atmosferę.
- Pozytywny wizerunek – „Jak nas widzą tak nas piszą”. To pracownik jest zwierciadłem naszej instytucji. To on przez swoje działania, zachowanie, mowę buduje lub psuje wizerunek placówki w jakiej pracuje. Dzięki zadowoleniu pracowników organizacje pomocowe mogą stać się placówkami o bardzo dobrym wizerunku społecznym lub też trochę gorszym. To pracownik jego zadowolenie lub jego brak będzie świadczył o nas będzie naszym przedstawicielem w społeczeństwie. To on będzie tworzył lub niszczył nasz wizerunek. Tempo zmian niejako wymusza na nas przeprowadzanie dobrych, merytorycznych, ciekawych, ambitnych szkoleń. Wysokie kwalifikacje kadry pracowniczej to także lepsze zaufanie społeczne do instytucji.
Jak zachęcić do szkoleń?
Podsumowując można by ulec złudzeniu że dokształcanie, kursy, szkolenia dla pracowników takiego sektora jakim jest opieka społeczna to strata czasu i pieniędzy, w praktyce oznacza dobrą inwestycję w jutro. Dziś ponosimy koszty i tracimy czas ale patrząc długodystansowo zatrzymujemy, tniemy koszty rekrutacji, mamy lepszą atmosferę, lepszy zespół pracowników pomocy społecznej. Sama pomoc społeczna to sektor wymagający tak jak i dla nas tak i dla naszych pracowników. Dlatego bądźmy dobrymi szefami myślącymi o przyszłości swoich pracowników i inwestujmy w dobre, praktyczne, ciekawe szkolenia a rezultaty będziemy mogli oglądać już niebawem. Oszczędzanie na szkoleniach pomocy społecznej w rzeczywistości nie jest żadną oszczędnością, a często może powodować wyraźne straty finansowe. Placówka, która nie inwestuje w rozwój kadry, nie jest w stanie do końca efektywnie wykorzystać potencjału człowieka dlatego warto dbać o ich rozwój.
Autor: Małgorzata Kospin