JAK ZARZĄDZAĆ DOMEM POMOCY SPOŁECZNEJ?
JAK ZARZĄDZAĆ DOMEM POMOCY SPOŁECZNEJ?
Krok pierwszy do lepszego funkcjonowania placówki pomocy społecznej.
W kolejnych artykułach będę przedstawiać kroki polepszenia pracy organizacji w jakiej pracujesz. Dziś pierwszy z nich Sortowanie. To właśnie od sortowania zaczyna się wszystko. Większość z nas, nie lubi, nie wiedzieć czemu tego zajęcia. Żyjąc w nieładzie jak mówimy lepiej się odnajdujemy. Ale czy na pewno tak jest?
1.S – Sortowanie
Sortowanie jest pierwszym z pięciu etapów metody 5S wykorzystywanej jakże często w dużych firmach ale i w małych organizacjach usługowych. Ma na celu sortowanie rzeczy potrzebnych i nie potrzebnych i usuwanie tych zbędnych ze stanowiska pracy.
Pozwala na zobaczenie co jest nam potrzebne na stanowisku pracy, a których przedmiotów, materiałów, narzędzi nie używamy wcale, zaśmiecając niepotrzebnie przestrzeń wokół nas. Metoda pozwala także sortować informację czy dane jakimi nieustannie jesteśmy zasypywani. Dzięki tej metodzie sprawnie możemy uniknąć sytuacji, w której to ilość nie załatwionych spraw będzie się równać z tymi zrealizowanymi.
Pierwszy z kroków pozwala utrzymać stanowisko pracy w czystości. Pomaga także w skupieniu się tylko na tym co jest najważniejsze. Kiedy mamy zbyt wiele informacji w jednym czasie lub zbyt wiele rzeczy do załatwienia na raz, może się okazać ze żadnej z nich nie wykonamy z odpowiednim podejściem.
Wyobraźmy sobie że pielęgniarka jest nie przygotowana odpowiednio do wydawaniu leków. Co to może oznaczać? Możemy spotkać się z sytuacją w której to w wyniku pośpiechu, nie ułożenia leków, bałaganu wyda nie takie leki osobą jakim powinna. Może również kosztować to wiele stresów i niepotrzebnego marnotrawienia czasu. Zamiast skupiać się na swoich obowiazach pielęgnairka więcej czasu zacznie poświęcać w poszukiwaniu odpowiedznich leków. Etapowi sortowania powinna więc przyświecać zasada iż na stanowisku pracy pozostaje:
- tylko to, co jest potrzebne,
- tylko w takiej ilości, jak potrzebne
- tylko wtedy, kiedy jest to potrzebne.
Dzięki temu etapowi możemy uniknąć:
- „zagracenia w miejscu pracy”,
- marnotrawieniu czasu na odnajdowanie potrzebnych rzeczy, narzędzi,
- tworzenia nowych miejsc na przechowywanie nie używanych materiałów, narzędzi.
Według metody 5S wszystkie rzeczy niepotrzebne do pracy powinny być albo wyrzucone, albo zabrane ze stanowiska i oznaczone tzw. czerwoną etykietą. Powinny być one przechowywane w wyznaczonym miejscu nazwanym magazynem czerwonych etykiet.